Nieuw schrijfproject 2019 / 2020
Posted by admin on nov 18, 2019 in Geen categorie | 0 comments Ik heb een nieuw schrijfproject gemaakt! Een schrijfcursus in 4 bijeenkomsten naar aanleiding van het lieve boek: Madame Pylinska en de geheimen van Chopin, geschreven door Eric-Emmanuel Schmitt. Eric, de hoofdpersoon ontmoet in dit boek twee leraren. Zijn tante Aimée leert hem over levenskunst en liefde. Zijn Piano lerares madame Pylinska leert hem over muziek, kunst en schrijven. De lessen raken elkaar en verweven zich in zijn leven. Zoals alle boeken van Eric-Emmanuel Schmitt is dit een zacht pareltje dat diep doordringt. We zullen ook af en toe naar de muziek luisteren die in het verhaal voorkomt. Je hebt geen schrijfervaring nodig, en ook geen speciale band met chopin. we leren schrijven en luisteren al naar gelang ons lees en schrijfproces. We komen 4 zondag ochtende bij elkaar van 10.30 tot 13.00 data: 22 dec 2019, 26 jan 2020, 16 febr 2020, 15 maart 2020 Tussendoor kun je zelf verder schrijven naar aanleiding van het boek. Investering: 95,- Incl lesmateriaal, excl het boek) Boek: Nederlands Hardcover 9789025454715 Druk: 1 september 2019 96 pagina’s (15,-) we schrijven in mijn studio in Berkhout (kerkebuurt 169 – berkhout) Je krijgt de schrijfreis op papier, zodat je ook thuis kunt schrijven. Chopin was mijn vaders lievelingscomponist, dus voor mij is het een bijzondere reis. Ik zie ernaar uit met je aan de schrijftafel te zitten! Saskia Geef je HIER op. Hier volgt een resencie van het boek: Net als Chopin is dit boek intens en luchtig tegelijk Bij pianolerares Madame Pylinska is de eerste les gratis, want die heeft slechts één doel: aspirant-leerlingen ontmoedigen. Eric-Emmanuel Schmitt, filosofiestudent in Parijs, geboren in Lyon, laat zich echter niet snel uit het veld slaan, daarvoor is zijn verlangen Chopin te leren spelen te groot. Hij kan redelijk met een piano overweg, maar uitgerekend Chopin, wiens muziek hem voor het instrument heeft gewonnen, ontsnapt hem: ‘Het was een obsessie geworden. Ik miste zijn licht, zijn rust, zijn tederheid.’ Wanneer hij tijdens de eerste les iets voorspeelt, wordt hij onderbroken: ‘Niet om aan te horen.’ De excentrieke Poolse pianolerares in Madame Pylinska en het geheim van Chopin is een type, bijna een karikatuur. Enerzijds komt ze daardoor prachtig uit de verf: flat characters, zoals onvergetelijke portretten bij Charles Dickens illustreren, ziet de lezer beter voor zich dan round characters. Anderzijds dreigt een novelle met zo’n hoofdpersoon een parodie te worden. Madame Pylinska grossiert in ongezouten meningen. Zo heeft Bach ‘van meet af...read more