De zachtste start van het seizoen 30 aug t/m 3 sept

 

 

 

 

Een nieuwe vorm van de nazomer retraite dit jaar.

5 dagen vanuit je huis via ZOOM.  3 uur per dag, 5 dagen lang. We zijn 15 uur verbonden.

van 7.30 tot 8.30

  • ochtendmeditatie
  • ochtend schrijven
  • ochtend yoga

van 19.00 tot 21.00

  • reflectief en creatief avond schrijven
  • en zachte ontspanning voor het slapen gaan

Zo start je het nieuwe najaarseizoen heel zacht op. Je brengt jezelf in een mindful ritme. Je kunt werken als je geen vrij kunt nemen, je kunt er een najaar retraite van maken als je de mogelijkheid hebt. Als het kan, maak dan nog een fijne wandeling of fietstocht, of gebruik de dagen om je werk mindvoller te doen.

Zelf volg ik dit ritme al een jaar, en het doet me ongelooflijk goed. De dag mindful en reflectief beginnen, heeft impact op het verloop van je dag. Je gaat meer voelen, meer gewaarzijn, je komt in een kalmere cadans en je blijft dichter bij jezelf. De dag mindful afronden, verbeterd je slaap en helpt je diep te herstellen.

 

Thema: gevoelvoller leven. 

5 dagen mediteren, schrijven en ontspannen

  • Mediterend maken we ruimte
  • Schrijvend komen we tot onszelf
  • Langzaam bewegend en ontspannend worden we zachter

Als rode draad voor deze 2021 retraite wil ik het boek ALS EEN BOOM gebruiken.

Als een boom is het buitengewoon mooie prentenboek van Maria Gianferrari en Felicita Sala (ill.) over bomen. Dichter Kees Spiering (o.a. Jij begint) maakte de poëtische vertaling van dit kleurrijke boek, dat ons laat zien dat mensen en bomen eigenlijk helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. We zijn allemaal net als bomen: onze ruggengraat is wat de stam is voor een boom, onze huid de schors en ons hart het kernhout. We worden beide gevoed door lucht en zon. En net als mensen zijn bomen ook sociaal. Ze ‘praten’ om informatie te verspreiden, ze delen voedsel en andere middelen. Ze schuilen en ze zorgen voor elkaar. Ze zijn samen sterker dan alleen. Dit prentenboek is een ode aan een van de belangrijkste creaties die de natuur heeft gemaakt. Dit boek met prachtige illustraties nodigt uit om keer op keer te bekijken. Met een uitklappagina en extra informatie over bomen achterin.

De boom als metafoor

We gebruiken de beelden en de woorden om te schrijven over ons zelf, ons lichaam, ons leven en onze gewaarwordingen. We gebruiken het beeld van de boom ook in onze meditaties en onze zachte yoga.  We onderzoeken gewaarzijn en beweging, en gebruiken het beeld van de BOOM als metafoor voor onszelf en ons lijf.

  • Waar reiken we naar uit
  • Waar verdiepen we onze wortels
  • Wat doet ons gevoel met onze adem.

In het bos heb ik de bomen om raad gevraagd.  Ze fluisterden allemaal dat ze ons graag willen helpen te staan voor wie we ten diepste zijn.

Het is inspirerend het boek te hebben, maar dat is helemaal niet nodig. Het boek is te koop in de boekhandel of bij bol.com voor 15,99

Data: 30 augustus, 31 augustus, 1,2,3 september 2021

Mindfulness, zoals het woord door Jon Kabat-Zinn wordt gebruikt, verwijst naar een bejegeningswijze, een manier om met de dingen om te gaan (met compassie en aandacht). Bij een Mindfulness training of retraite oefen je met deze manier van omgaan. De technieken hebben boeddhistische wortels, maar Mindfulness is niet boeddhistisch. Mindfulness is van alle mensen en alle tradities.

Door Mindfulness leer je hoe je steeds weer de rust en helderheid in jezelf kunt opzoeken. Wanneer het leven ons deze rust niet gunt, kun je leren zo goed mogelijk om te gaan met wat er gebeurt. Lichaam, gevoelens en communicatie zijn daarbij belangrijke thema´s. In Mindfulness werk je met eenvoudige oefeningen gericht op tot stilstand komen, kijken naar… en omgaan met wat zich aandient.

Mindfulness is iets waar je je in oefent. Dit te trainen is alleen maar mogelijk vanuit een grote mildheid en (zelf) respect. Bij Mindfulness maak je jezelf te vriend en krijg je gevoel voor je eigen reacties in verschillende situaties. Je kunt een diepe rust en ontspanning in jezelf ontdekken. Soms ontdek je onrust en spanning. De kunst is, met een milde open aandacht om te gaan met wat er in ieder moment is.

We zijn 5 dagen verbonden via onze intentie en via ZOOM. Smorgens van 7.30-8.30 & s’avonds van 19.00 tot 21.00

  • Mindfulness meditatie (meest zittende aandachtsmeditatie)
  • Schrijfmeditatie (aan de hand van het thema)
  • Ontspanning en meditatie (zachte eenvoudige yoga en lichaamsgewaarzijn oefeningen – soms liggend)

Praktisch

  • Plaats: Verbinding via ZOOM als je je aanmeldt stuur ik je de link toe
  • Investering: 77,- 
  • Minimum aantal deelnemers 7
  • Aantrekken: gemakkelijk zittende losse kleding waarin je goed kunt bewegen en zachte sokken als je het snel koud hebt. 
  • Ervaring is niet nodig, iedereen kan alle oefeningen vanuit eigen startpunt meedoen.
  • Trainer: Saskia de Bruin. Mindfulnesstrainer (opgeleid door Antwerpse psychiater, auteur en zenleraar Edel Maex). Biodanza en Yoga docent.
  • Opgave: www.saskiadebruin.nl   saskiaschrijft@quicknet.nl  06 2359 4010 
  • Na afloop stuur ik je een aantal meditaties uit de retraite toe, zodat je zelf verder kunt in het mindvolle ritme…