Nieuw boek – Weg van de pijn

Mijn nieuwe boek WEG VAN DE PIJN is verschenen in paperback en e-book

9789020214895-480x600.jpg goed

Je kunt hem HIER bestellen

Dit is een boek over chronische onverklaarde pijn (en andere klachten). De gebruikelijke aanpak van dit soort klachten is: stel je niet aan het zit tussen je oren. Zet je erover heen en ga door. Of: er is iets stuk, we gaan je repareren met een behandeling of met medicijnen. Dit boek stelt een derde mogelijkheid voor: inzicht, geruststelling, bewustzijn, expressie en meer gewaarzijn. Niet negeren, niet repareren, maar helen. Je leert dat je niet stuk of ziek bent, ook al ben je dat misschien wel gaan geloven. Je ontdekt hoe ons onbewuste (dat wat we werkelijk niet weten en niet kunnen weten) soms pijn laat ontstaan om ons bewustzijn af te leiden van emoties die we niet kunnen, durven of mogen ervaren. Zo kan een pijnpatroon ontstaan; een onplezierig soms zelfs ondragelijk patroon van werkelijke, heftige fysieke pijn, dat ons afleidt van onze (onbewuste) emotionele pijn. Dit pijnpatroon (TMS) is een heel menselijke overlevingsstrategie, in een cultuur waarin veel emoties verboden, beangstigend of raar zijn. Mensen met pijn zijn geen aanstellers, het zijn overlevers. Ze hebben zich staande gehouden onbewust overweldigd door hun pijnlijke emoties en er iets, dat meer acceptabel is, voor in de plaats gezet; fysieke pijn. Bijzonder is dat dit patroon ontstaat buiten het bewustzijn en de wil om, je kunt er dus niets aan doen. Het pijnpatroon kan oplossen wanneer je begrijpt hoe het ontstaat en je erkent dat er emoties in het onbewuste zijn die je beangstigen zonder dat je het weet. Je hoeft niet alles te doorleven en te uiten. Het is wel nodig dat je je eigen overlevingsmechanisme leert kennen en begrijpen. De pijn en andere klachten nemen af door inzicht en begrip en de geruststelling die dat oplevert. Oefeningen die je helpen meer ruimte te maken voor emoties in je leven, zorgen vervolgens voor meer eenheid van lichaam en geest en werken dieper helend. Helen is het vervolg van genezen, een alomvattende vorm van genezen. We zijn als mensen alomvattend: lichaam én geest – fysiek én emotioneel – bewust én onbewust – individu én verbonden met al het andere. Nooit ‘stuk’ geweest, alleen maar verstrikt in een pijnlijk overlevingspatroon door emotioneel klem zitten; TMS.

 

WAT IS DE OPLOSSING?

Wat helpt je om te helen van het TMS-pijnpatroon?

  • Methoden in plaats van medicijnen

  • Het is essentieel dat je het afleidingspatroon dat TMS is begint te begrijpen en te doorzien: lees en herlees daarom dit boek de komende tijd steeds opnieuw.

  • Begin vervolgens met het doen van de schrijfoefeningen: die helpen je het TMS-patroon te doorzien en te ontmantelen. Ook helpen sommige oefeningen je om je meer bewust te worden van emoties die je onderdrukt.

Ontdek welke aspecten van je karakter en je gedrag bijdragen aan het opbouwen van onbewuste spanning die TMS veroorzaakt:

  • Goodist zijn: contentieus, zachtaardig, vriendelijk, gedreven, detail georiënteerd, pleaser

  • Moeite met het aangeven van grenzen en ‘nee’ zeggen, je eigen NEE soms niet eens gewaar zijn.

  • Het comfort en welzijn van anderen boven die van jezelf stellen

  • Teveel verantwoordelijkheidsgevoel

  • Emoties die niet passen bij ‘het lieve beeld’ van jezelf, binnen houden (ze zelfs niet durven erkennen en voelen)

  • Spanning onderdrukken (lichamelijk en emotioneel)

  • Doorpezen, uitzitten, stug volhouden, flink zijn, niet zeuren, teveel je best doen

  • Het zonnetje in huis zijn – de helpende hand bieden – de verdrager zijn

Het is nodig opnieuw te leren voelen: meer gewaarzijn ontwikkelen ten aanzien van: dit moment, je lichaam en je emoties. Minder gericht zijn op het aanvoelen van de anderen, meer op het invoelen van jezelf. Hierbij helpen Mindfulness en lichaamsgewaarzijn.

Kom weer in beweging: dingen doen die het oude idee van ‘stuk zijn’ doorbreken. Maar geen speciale oefeningetjes, beweegschema’s en diagnose bevestigende activiteiten. Gewoon plezierig bewegen met lichaamsgewaarzijn. Biodanza en yoga zijn erg geschikt omdat ze je leren bewegen vanuit lichaamsgewaarzijn en gevoel. Biodanza voegt de emotionele kracht van muziek daar nog aan toe.

Stop met alle ‘oude diagnose ondersteunende’ behandelingen.

Volg eventueel een cursus die je helpt om meer vertrouwd te raken met je gevoel en een holistische kijk op je gezondheid en het leven ondersteunt: mindfulness en heartfulness, reflectief schrijven, lichaamsgewaarzijn, Biodanza, open focus, yoga, visualisatie.

Zoek indien nodig therapie: lichaamsgericht, holistisch en gericht op het weer leren voelen van je emoties en het aangeven van grenzen. Heel soms is het nodig de weg naar de eigen emoties terug te vinden of oude trauma’s te verwerken en ontkende gevoelens alsnog uit te drukken (dit lukt het beste samen met een holistisch werkende therapeut)

Bij iedere opleving van klachten op zoek gaan naar psychologische en emotionele triggers en niet focussen op het lichamelijke. Er zijn dan weer spanningen gesomatiseerd, dat wil zeggen psychische en emotionele factoren veroorzaken lichamelijke klachten (soma = lichaam). Maak de spanning weer emotioneel voelbaar in plaats van lichamelijk.

Zorg voor voldoende ontspanning, geruststelling en gerustheid, lichtheid, creativiteit, plezier. Zorgen dat deze gerustheid er voldoende is voor jou (i.p.v. dat steeds te zijn voor de anderen). Je minder vaak afvragen: ‘Wat kan ik voor jou doen?’ en vaker afvragen: ‘En wat heb ik nodig?’ Wat is mijn behoefte? Wat is mijn gevoel hierover? Wat zou ik het liefste doen?

Ik schrijf momenteel aan een vervolg op dit boek. Komt uit: zomer 2020.